Zespół Edukacyjny w Podmoklach Małych otrzymał dotację ze środków publicznych na realizację programu: wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży w 2008 roku. Nasz projekt był realizowany w szkole i przedszkolu pod nazwą „Podmokle- moja mała ojczyzna” w miesiącach listopad- grudzień 2008 roku. Projekt edukacji regionalnej „Podmokle– moja mała Ojczyzna” jest innowacją pedagogiczną. Szkoła w Podmoklach Małych ma bogatą historię, powstała bowiem w 1929 r., a więc jeszcze przed wojną. Szkoła i region ma bogatą tradycję, którą koniecznie trzeba przekazać młodemu pokoleniu. Jesteśmy przekonani, że wiedza o regionie – to nie edukacja przeszłości lecz nasze miejsce we współczesnej Europie i świecie. W roku 2009 szkoła będzie obchodzić 80-lecie powstania szkoły polskiej– szkoły z tradycją, której w 2006 roku zdobyliśmy tytuł. Edukację regionalną realizowaliśmy na dwóch etapach kształcenia. 1. Zajęcia edukacyjno- opiekuńcze dla dzieci w wieku przedszkolnym. W ramach tych zajęć odbywały się: - zajęcia regionalne (2 godz. tygodniowo) na których dzieci poznawali historię swojej miejscowości, legendy o swojej wiosce, sprzęt gospodarstwa domowego jakim posługiwali się ich dziadkowie, - zajęcia muzyczno- taneczne (2 godz. tygodniowo) na których przedszkolaki poznawały regionalne piosenki, - zajęcia plastyczne (2 godz. tygodniowo) na których rozwijali swoje zainteresowania i wykonywali prace o swojej miejscowości, które potem będą prezentowane na gminnych uroczystościach, - wycieczka do Izby Pamięci w Podmoklach Małych i Skansenu w Podmoklach Małych. Uczniowie poznawali tam historię swojego regionu i oglądali sprzęt gospodarstwa domowego. 2. Zajęcia dla dzieci uczących się w kl. I-III szkoły podstawowej. W ramach tych zajęć odbyło się: - kółko regionalne (2 godz. tygodniowo) na których uczniowie w sposób twórczy poznawali historię regionu, tradycję, legendy, obrzędy, potrawy, Izbę Pamięci i Skansenu. Celem zajęć było wyrobienie poczucia więzi z ich „małą Ojczyzną” - zajęcia wokalno-taneczne (2 godz. tygodniowo) Uczniowie poznawali piosenki regionalne, uczyli się tańców ludowych, które potem prezentowali na różnych uroczystościach, - zajęcia plastyczne (2 godz. tygodniowo) na których uczniowie zorganizowali pracownię artystyczno-rzemieślniczą, kontynuowali dawne tradycje np. garncarstwo, malowanie na szkle, koronkarstwo - zajęcia teatralne (2 godz. tygodniowo) na nich uczniowie przygotowali do realizacji sztuki teatralne o tematyce regionalnej. Wiedzą do napisania sztuki były dokumenty, które znajdują się w Izbie Pamięci m.in. pamiętniki. - nauka gry na instrumentach ludowych (2 godz. tygodniowo) koźle weselnym i szerszeńkach. W szkole jest kapela koźlarska, która prezentuje szkołę w kraju i zagranicą. Pragniemy, aby również młodsi uczniowie ucząc się gry, kontynuowali tradycję gry na kozłach swoich dziadków. Na zakończenie projektu uczniowie przygotowali imprezę środowiskową na którą zostali zaproszeni rodzice, dziadkowie, mieszkańcy.
|