Dziêki wspó³pracy pomiêdzy Stowarzyszeniem Rozwoju i Ochrony Dziedzictwa Kulturowego Regionu „Przyja¼ni Podmoklom”, Zespo³em Edukacyjnym oraz Rad± Rodziców przy sk³adaniu wniosku w Szkole Podstawowej w Podmoklach Ma³ych od kwietnia do listopada 2009 roku realizowany by³ projekt „ Ma³y p³ywak”. Wszyscy uczniowie raz w tygodniu je¼dzili na nowoczesn± kryt± p³ywalniê do Wolsztyna, gdzie uczniowie klas I-III oswajali siê z wod±, bra³y udzia³ w zajêciach nauki p³ywania, zje¿d¿a³y na zje¿d¿alni, bawi³y siê w wodzie. Uczniowie klas IV-VI brali udzia³ w zajêciach nauki p³ywania pod kierunkiem instruktora. Wiêkszo¶æ uczniów przez ten okres nauczy³a siê p³ywaæ, a kilkoro z nich zda³o egzamin na kartê p³ywack±. P³ywanie jest dyscyplin± sportow± i form± rekreacji, któr± mo¿e uprawiaæ ka¿dy, niezale¿nie od wieku i stanu zdrowia. Naukê mo¿na rozpocz±æ w ka¿dym wieku, ale ze wzglêdu na specyfikê p³ywania- ruch w ¶rodowisku wodnym i korzy¶ci, jakie przynosi jego uprawianie dla rozwoju fizycznego, sk³aniaj± do jak najwcze¶niejszego opanowania tej umiejêtno¶ci. Dlatego te¿ jest dla nas priorytetem, aby nasi uczniowie nabyli tê umiejêtno¶æ. Powszechnie uwa¿a siê, ¿e p³ywanie jest jednym z najzdrowszych sportów. I jest nim rzeczywi¶cie, je¿eli uprawiaj±cy ten sport przestrzegaj± podstawowych zasad bezpieczeñstwa i higieny. Z wychowawczego punktu widzenia p³ywanie daje dziecku nowe pole dzia³ania. Dlatego pierwsze lekcje zawiera³y æwiczenia z g³ow± nad i pod powierzchni± wody, skoki oswajaj±ce z wod±, otwieranie oczu w wodzie, wydech do wody, gry i zabawy- a wiêc æwiczenia, które pozwoli³y dziecku na uchwycenie odmienno¶ci ¶rodowiska wodnego. Doskona³ym sposobem by³o prowadzenie zajêæ w formie gier, zabaw i æwiczeñ zabawowych w wodzie. P³ywanie uprawiane racjonalnie przynosi wiele ró¿norakich korzy¶ci: wp³ywa dodatnio na ogólny rozwój fizyczny i sprawno¶æ dziecka. wzmacnia s³abo rozwiniête miê¶nie w zwi±zku z czym wzrasta ich si³a i zrêczno¶æ, zwiêksza siê koordynacja i precyzja ruchów, zapobiega deformacjom postawy.
W czasie p³ywania wentylacja p³uc osi±ga znaczn± wielko¶æ. Du¿e potrzeby tlenowe ustroju w wodzie spowodowane s± przyspieszeniem przemiany materii w czasie p³ywania, a wiêc p³ywanie jest doskona³ym ¶rodkiem likwiduj±cym niedotlenienie ustroju i to w najbardziej sprzyjaj±cych warunkach, gdy¿ powietrze nad wod± jest czyste, wolne od kurzu i innych zanieczyszczeñ. Dlatego te¿ jest ono polecane nawet dla astmatyków i alergików, gdy¿ powoduje pe³n± wentylacjê, lepsze wysklepienie klatki piersiowej, zwiêksza jej ruchomo¶æ i powiêksza pojemno¶æ p³uc. Badania wykaza³y, ¿e pojemno¶æ ¿yciowa p³uc osi±ga u p³ywaków najwy¿sze ¶rednie wielko¶ci. P³ywanie jest te¿ ¶wietnym æwiczeniem korektywnym i jest uzupe³nieniem zajêæ gimnastyki korekcyjnej prowadzonej w naszej szkole. Cia³o przyjmuje w wodzie najbardziej prawid³ow± pozycjê, co przyczynia siê do usuwania nadmiernych krzywizn krêgos³upa poprzez czê¶ciowe zwolnienie od nacisku wywieranego na krêgos³up przez ciê¿ar cia³a. Symetryczna praca ramion w ,,¿abce", a nawet naprzemianstronna, ale rytmicznie powtarzaj±ca siê praca ramion w kraulu i grzbiecie, wyrabia równomiernie miê¶nie grzbietu i brzucha poprawiaj±c postawê dziecka. Podczas p³ywania zaanga¿owane s± prawie wszystkie miê¶nie i stawy, co umo¿liwia rozbudowanie gorsetu miê¶niowego, który utrzymuje skorygowan± postawê. W wodzie nie wystêpuje przeci±¿enie stawów, a wiêc jest to sport o niewielkim zagro¿eniu kontuzjami i urazami. Ruch w wodzie jest doskona³ym zabiegiem hartuj±cym organizm dziecka. P³ywanie pe³ni równie¿ funkcjê rekreacyjn±. Podmokle Ma³e s± jedna z nielicznych wiosek w Polsce, w którym realizuje siê program nauki p³ywania dla wszystkich dzieci. Dziêki programowi wszystkie dzieci maj± mo¿liwo¶æ skorzystania z lekcji p³ywania . Wykorzystajmy zatem tê niepowtarzaln± szansê, aby nasze dzieci mog³y w pe³ni cieszyæ siê efektami uczestnictwa w programie nauki p³ywania gdy¿ æwiczenia na basenie s± doskona³± zabaw± relaksuj±c± zarówno fizycznie jak i psychicznie. Pomys³ podoba³ siê tak¿e rodzicom. W dzisiejszych czasach coraz wiêcej dzieci ma jakie¶ wady postawy, a p³ywanie temu zapobiega. Drugi powód, dla którego warto realizowaæ ten pomys³ to znalezienie warto¶ciowego zajêcia dla dzieci. Chcieliby¶my w przysz³o¶ci kontynuowaæ ten projekt, zosta³ ponownie z³o¿ony wniosek do Ministerstwa Sportu i Turystyki na rok 2010 poniewa¿ ,,Kto raz posiad³ sztukê p³ywania- zdoby³ j± na ca³e ¿ycie”.
|