Projekt „Rozwiń skrzydła –zajęcia pozalekcyjne dla uczniów Zespołu Edukacyjnego w Podmoklach Małych” jest odpowiedzią na konkurs ogłoszony przez Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego w marcu 2010 roku. Wyniki zostały ogłoszone we wrześniu 2010 roku. Nasz projekt uzyskał notę 109 pkt i otrzymał dofinansowanie na kwotę ponad 117 000 zł. Projekt trwa od listopada 2010 roku do listopada 2011 roku. W projekcie weźmie udział 72 uczniów Szkoły Podstawowej w Podmoklach Małych, co stanowi 100% uczniów/c (34 dz, 38 ch). Są to dzieci w wieku 7-13 lat, pochodzą ze środowiska wiejskiego (3 wsie) i mają utrudniony dostęp do zajęć pozalekcyjnych,(50% uczniów dojeżdża do szkoły) . Wybór grupy docelowej i zakres wsparcia poprzedzono 2 spotkaniami z rodzicami, na których przeprowadzono badanie ankietowe. Wykazało ono wyraźnie konieczność prowadzenia zajęć dodatkowych z matematyki, jęz. niemieckiego oraz terapię logopedyczną połączoną z Zaj. integracyjnymi z uczniami niepełnosprawnymi. Zaproponowane przez nas zajęcia matematyczne mają zachęcić, a w przyszłości wspomóc dziewczęta w edukacji technicznej i studiowania kierunków ścisłych, co w dorosłym życiu pomoże im znaleźć pracę. Celem ogólnym projektu jest wyrównywanie szans edukacyjnych i podniesienie poziomu kształcenia 72 uczniów Szkoły w Podmoklach Małych w okresie 1.11.2010- 30.11.2011 r. Cele szczegółowe: Podniesienie wiedzy (72 uczniów/c) uczniów/c z matematyki i języka niemieckiego. Wyrównywanie dysproporcji w osiągnięciach edukacyjnych uczniów (72 uczniów/c) z wadami wymowy przez objęcie różnymi formami terapii logopedycznej. Integracja z niepełnosprawnymi, przez udział we wspólnych zajęciach, nauka tolerancji, współdziałania, podnoszenie sprawności fizycznej uczniów niepełnosprawnych. Podnoszenie jakości i efektywności edukacji uczniów/c z terenów wiejskich. Działania w ramach projektu:
1. Klub Pitagorasa– zajęcia pozalekcyjne dla uczniów/c doskonalące i rozwijające umiejętności matematyczne. Etap I– Pitagorasek, zaj. wyrównujące braki edukacyjne w zakresie nauk matematycznych, prowadzone metodą pracy warsztatowej, doświadczeń, zabawy, kart pracy dla uczniów klas I-IV. Etap II– Pitagoras, zaj. wyrównawcze dla uczniów/c kl. V,VI będzie to nauka matematyki inaczej poprzez plansze i gry matematyczne, Etap III– Lilavati – zaj. dla uczniów zdolnych klasa V– VI rozwijające myślenie syntetyczne i analityczne przygotowujące uczniów do konkursów , olimpiad. Metoda lilavati to zbiór najciekawszych anegdot, gier, zabaw, sztuk i figlów matematycznych. Jest urozmaiceniem arytmetyki, algebry czy geometrii; dlatego, iż wszystkie gry i zabawy, oprócz innych zalet, mają tę bardzo ważną cechę dodatnią, że można je nader łatwo samemu sobie sprokurować używając najprostszych jedynie narzędzi oraz materiałów niekosztownych i nietrudnych do zdobycia, jak tektura, papier kolorowy, deszczułka albo drut. Są bardzo ciekawe. Etap IV– Szach–Mat– zaj. szachowe rozwijające myślenie logiczno- matematyczne, doświadczenia z poprzednich projektów wykazały że szachy to wspaniała gra, która sprzyja wszechstronnemu rozwojowi-szachiści są dobrymi matematykami. Uczniowie/ce będą brali udział w szkolnych, gminnych, międzynarodowych zawodach w trakcie prowadzonych wymian uczniów ze szkoła partnerską w Niemczech turniejach szachowych. Etap V– „ Wycieczka Podmoklańscy żacy”– do Zielonej Góry. Uczniowie metodą projektu przygotują wycieczkę (koszty, logistyka) celem wycieczki jest zainteresowanie uczniów/c naukami matematycznymi poprzez zwiedzanie Uniwersytetu Zielonogórskiego, wydziału matematyki, spotkanie z pracownikiem naukowym– wykład i doświadczenia matematyczne dla uczniów, integracyjne spotkanie z studentami matematyki. W trakcie wycieczki uczniowie/ce zwiedzą również Palmiarnię i Stare Miasto. Etap VI– Wycieczka do Ochli– dla uczniów/c kl. I–III, zwiedzanie muzeum, zapoznanie się z dawnymi metodami nauki, nauk ścisłych w scenerii dawnej izby lekcyjnej. 2. Słuchasz, rozumiesz, mówisz– zajęcia z języka niemieckiego. Etap I- zajęcia z języka niemieckiego dla uczniów/c.) kl. II i V–VI (2 grupy). Zaj. prowadzone będą metodą bezpośrednią w formie sterowanej konwersacji oraz innych ciekawych metod dzięki czemu uczniowie szybko przełamią opory mówienia., zaj. uatrakcyjnią SCRABLE i gry dyd. w jęz. niemieckim. Zajęcia mają na celu poprawienie znajomości jęz. niemieckiego co wpłynie na lepszą komunikację uczniów podczas wymiany młodzieży z Niemiec. Etap II– Potyczki z jęz. niemieckim konkurs jęz. dla uczniów/c Konkurs odbędzie się pod koniec trwania projektu. Etap III– warsztaty teatralne– przygotowanie spektaklu teatralnego w jęz. niemieckim (bajka) która będzie wystawiona na zakończenie projektu Etap IV– Wycieczka do Drezna 2 dniowa– dla 22 uczniów/c kl. IV–VI Wycieczka będzie zorganizowana przez Biuro Podróży w kraju, które zabezpieczy przejazd, noclegi, wyżywienie, ubezpieczenie i pilota. Podczas wycieczki uczniowie/ce spotkają się ze swoimi kolegami z partnerskiej szkoły z Neuruppin, gdzie będą doskonalić swoje umiejętności językowe, oraz zwiedzą Drezno– kompleks pałacowy Zwinger, katedrę, elektorski skarbiec oraz w Miśni; Manufakturę Miśnieńską połączoną z pokazem produkcji porcelany. Drugiego dnia zwiedzą Saksońską Szwajcarię- pozostałości skalnego zamku elektorów saskich, punkt widokowy na Dolinę Łaby i wiele innych atrakcji. 3. Wakacje z książką Etap I- Wakacje z książką– półkolonie dla 10 uczniów/c z trudnościami logopedycznymi kl. I–III, oraz 3 uczniami/c niepełnosprawnymi. Zajęcia odbędą się w pierwszych trzech tygodniach lipca- wakacji letnich, będą miały na celu wyrównywanie dysproporcji w osiągnięciach edukacyjnych uczniów z wadami wymowy, poprzez usprawnienia poziomów różnych partii głosek w formie zabawy. Etap II– Stworzenie Makiety Logopedycznej – Zabawy plastyczne z głoską. Etap III– Warsztaty integracyjne w rezerwacie przyrodniczym Laski w ostatni dzień zajęć, Dziecko + Rodzice + Terapeuci, zaprezentowanie efektów pracy, zachęcenie do dalszej poprzez zabawy logopedyczne Etap IV– Mały Pływak– zajęcia integracyjne dla uczniów zdrowych i niepełnosprawnych., wyjazdy integracyjne na basen. W ramach projektu zostanie wyposażona sala do zajęć projektowych . Współczesna sala lekcyjna jest miejscem gdzie techniki audiowizualne zagościły już na dobre. Dotychczasowa kreda i tablica przestały być dominującym elementem w klasie. Fakt pojawienia się materiałów dydaktycznych w formie cyfrowej ich dostępność w różnorodnej formie i łatwość wykorzystania, spowodował potrzebę wykorzystania nowych środków prezentacji. Zostanie zakupiona tablica interaktywna , która działa jak dotykowy ekran, na którym można wyświetlać dowolną zawartość komputera, dokonywać notatek, pracować jak na zwykłej tablicy a następnie zapisać i wydrukować zawartość ekranu, notatek, obrazów itd. Interaktywne tablice szybko stały się nieodzownym narzędziem podczas szkoleń, w nauczaniu, przy prezentacjach oraz podczas spotkań. Tablice interaktywne zaspokajają wymagania związane zarówno z wizualnym jak i kinestetycznym wariantem procesu uczenia się. Zakupimy również nowe krzesła, kserokopiarkę, wiele pomocy dydaktycznych oraz materiały szkoleniowe dla uczniów. Są to niezbędne zakupy, które pomogą w przeprowadzeniu zajęć z uczniami na odpowiednim poziomie. Zakupione pomoce uatrakcyjnią zajęcia prowadzone z uczniami. Jednymi z najciekawszych działań projektu są wycieczki, podczas których uczniowie mają możliwość wyjazdu ze swojej wioski i poznania ciekawych zjawisk, spotkania z interesującymi ludźmi. Osiągnięte przez nas rezultaty twarde– realizacja. zaj. pozalekcyjnych oraz miękkie w znacznym stopniu przyczynią się do realizacji celów projektu, przede wszystkim podniosą wiedzę uczniów poprzez realizację innowacyjnych metod nauczania. Uczniowie/c po tak bogatej gamie zajęć pozalekcyjnych rozwiną swoje zainteresowania, zwiększą motywację do nauki oraz chęć do dalszego kształcenia. Wartością dodaną projektu będzie: promocja szkoły w środowisku lokalnym, praca z zastosowaniem metod aktywizujących przez nauczycieli na zajęciach szkolnych. ZE w Podmoklach Małych w okresie ostatnich trzech lat zrealizował wiele projektów ze środków unijnych jak i krajowych. W ostatnim okresie zrealizowano 26 projektów. W projektach brali udział nasi uczniowie/ce oraz mieszkańcy wiosek naszej Gminy. celem projektów było wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów oraz mieszkańców wioski. Zostały osiągnięte zakładane przez nas rezultaty i cele.
|