UCHWAŁA Nr XXVIII/129/05
Rady Miejskiej w Babimoście
z dnia 24 września 2005 roku
w sprawie nadania statutu Zespołowi Edukacyjnemu w Podmoklach Małych.
Na podstawie art. 58 ust. 6, art. 60 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (jednolity tekst Dz. U. z 2004 roku Nr 256, poz. 2572 z późniejszymi zmianami)
uchwala się:
STATUT ZESPOŁU EDUKACYJNEGO
W PODMOKLACH MAŁYCH
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
W skład Zespołu Edukacyjnego w Podmoklach Małych zwanego dalej "Zespołem" wchodzą:
1) Szkoła Podstawowa im. Franciszka Sarnowskiego w Podmoklach Małych, zwana dalej "Szkołą".
2) Przedszkole Publiczne w Podmoklach Wielkich zwane dalej "Przedszkolem".
§ 2
Siedzibą Zespołu jest obiekt "Szkoły" położony w Podmoklach Małych 30, a siedzibą Przedszkola jest budynek położony w Podmoklach Wielkich 20c.
§ 3
1. Organem prowadzącym Zespół Edukacyjny jest Gmina Babimost.
2. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Lubuski Kurator Oświaty.
Rozdział II
Cele i zadania Zespołu Edukacyjnego
§ 4
Zespół realizuje cele i zadania określone w ustawie z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty oraz przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie, uwzględniając program wychowawczy przedszkola i szkoły.
§ 5
Zadaniem Zespołu jest w szczególności:
1) prowadzenie nauczania dającego możliwość osiągnięcia przez dziecko wiedzy
i umiejętności niezbędnych do dalszego procesu kształcenia,
2) odkrywanie, rozwijanie zdolności i zainteresowań dziecka,
3) bazowanie na nowoczesnych metodach wychowania i nauczania,
4) wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka,
5) podnoszenie atrakcyjności zajęć dydaktycznych poprzez stosowanie różnych metod
i środków dydaktycznych,
6) wspólne opracowywanie i realizowanie wraz z rodzicami programu wychowawczego Zespołu,
7) umożliwianie dzieciom udziału w konkursach, olimpiadach szkolnych i międzyszkolnych,
8) pobudzanie i aktywizowanie dzieci do twórczej pracy,
9) prowadzenie i rozwijanie zainteresowań dziecka na zajęciach pozalekcyjnych,
10) współpraca z rodziną i środowiskiem,
11) dbanie o kulturę osobistą dziecka,
12) zapewnienie bezpieczeństwa dziecku,
13) propagowanie i uczenie zdrowego stylu życia,
14) organizowanie imprez środowiskowych i kultywowanie tradycji,
15) wyrabianie i przestrzeganie nawyków higienicznych dziecka,
16) organizowanie współpracy z poradniami psychologiczno - pedagogicznymi oraz innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc dzieciom i rodzicom.
17) udzielanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej w zależności od możliwości finansowych szkoły i gminy w formie zajęć dydaktyczno - wyrównawczych, korekcyjno - kompensacyjnych , logopedycznych, psychologicznych, socjoterapeutycznych.
Objęcie ucznia w/w zajęciami wymaga zgody i deklaracji rodziców.
Rozdział III
Organy Zespołu Edukacyjnego
§ 6
Organami Zespołu są:
1) Dyrektor Zespołu.
2) Rada Pedagogiczna.
3) Rada Rodziców.
4) Samorząd Uczniowski.
§ 7
Dyrektor Zespołu w szczególności:
1) kieruje działalnością Zespołu oraz reprezentuje go na zewnątrz,
2) przewodniczy Radzie Pedagogicznej i sprawuje nadzór pedagogiczny,
3) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez działania prozdrowotne,
4) realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podjęte w ramach ich kompetencji,
5) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym Zespołu, ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie oraz dba o powierzone mienie,
6) opracowuje arkusz organizacyjny i dokonuje oceny nauczycieli,
7) wstrzymuje niezgodne z prawem uchwały organów Zespołu i powiadamia o tym organ prowadzący,
8) kontroluje spełnianie obowiązku szkolnego,
9) jest Kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Zespole nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami i jako kierownik decyduje o sprawach:
a) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników Zespołu,
b) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom Zespołu.
10) organizuje warunki dla prawidłowej realizacji Konwencji Praw Dziecka,
11) organizuje przeglądy techniczne obiektów oraz prace konserwacyjno - remontowe,
12) administruje zakładowym funduszem świadczeń socjalnych zgodnie z ustalonym regulaminem,
13) zapewnia pomoc nauczycielom w realizacji ich zadań oraz ich doskonaleniu zawodowemu,
14) współpracuje z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim.
15) wykonuje inne zadania wynikające z ustawy o systemie oświaty, ustawy "Karta Nauczyciela" oraz przepisów wykonawczych wydanych na ich podstawie.
§ 8
1. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem Zespołu, realizującym statutowe zadania dotyczące kształcenia, wychowania i opieki.
2. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą: dyrektor jako przewodniczący oraz wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Zespole.
3. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
1) zatwierdzanie planów pracy Zespołu,
2) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
3) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych
w Zespole,
4) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli Zespołu,
5) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów.
4. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1) organizacje pracy Zespołu w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych
i pozostałych,
2) projekt planu finansowego Zespołu,
3) wnioski Dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
4) propozycje Dyrektora Zespołu w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac
i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
5. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą uczestniczyć osoby zaproszone przez jej przewodniczącego.
6. Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności.
7. Rada Pedagogiczna wykonuje inne zadania określone w ustawie o systemie oświaty.
§ 9
1. Rada Rodziców jest reprezentacją rodziców uczniów Szkoły i Przedszkola.
2. Celem Rady Rodziców jest reprezentowanie ogółu rodziców Zespołu oraz podejmowanie działań zmierzających do doskonalenia statutowej działalności Zespołu
a w szczególności:
1) pobudzanie i organizowanie form aktywności rodziców na rzecz wspomagania realizacji celów i zadań Zespołu,
2) gromadzenie funduszy niezbędnych dla wspierania działalności Zespołu a także ustalenie zasad użytkowania tych funduszy,
3) zapewnienie rodzicom we współdziałaniu z innymi organami Zespołu rzeczywistego wpływu na działalność Zespołu a w szczególności:
a) znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno - wychowawczych w zespole i klasie,
b) uzyskiwania w każdym czasie aktualnej informacji na temat swojego dziecka
i jego postępów lub trudności w nauce,
c) znajomości regulaminu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów,
d) uzyskiwania porad w sprawie wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci,
e) wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy Zespołu.
3. Rada Rodziców może występować do organu prowadzącego Zespół, organu sprawującego nadzór pedagogiczny, Dyrektora, Rady Pedagogicznej z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw Zespołu.
4. Rada Rodziców ustala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem Zespołu.
§ 10
1. Samorząd Uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
2. Samorząd Uczniowski może przedstawiać Radzie Pedagogicznej, Dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach Zespołu w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniowskich takich jak:
1) prawo do zapoznania się z programem nauczania,
2) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
3) prawo do organizacji życia szkolnego umożliwiającego zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,
4) prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej,
5) prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej w porozumieniu z dyrektorem.
3. Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalony przez ogół uczniów, który nie może być sprzeczny ze statutem Zespołu.
Rozdział IV
Organizacja Zespołu Edukacyjnego
§ 11
Termin rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno - wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego
§ 12
Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określają arkusze organizacyjne szkoły i przedszkola opracowane przez dyrektora najpóźniej do 30 kwietnia, na podstawie planu nauczania oraz planu finansowego Zespołu.
§ 13
1. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział, obejmujący dzieci
o zbliżonym wieku z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań lub uzdolnień.
2. Liczba dzieci w oddziale nie powinna przekraczać 25.
3. Dzieci niepełnosprawne mogą być przyjęte do przedszkola po przedłożeniu orzeczenia Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej określającego ich poziom rozwoju psychicznego i stan zdrowia.
4. Organizację pracy w ciągu roku określa ramowy rozkład dnia, ustalony przez Dyrektora
w porozumieniu z Radą Pedagogiczną z uwzględnieniem wymagań zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców.
§ 14
1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy
w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, określonych planem i programem nauczania wybranym z zestawu programów dla danej klasy, dopuszczonych do użytku szkolnego.
2. Liczba uczniów w oddziale nie powinna przekraczać 26.
§ 15
1. Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych
i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez Dyrektora Zespołu.
2. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno - wychowawcze prowadzone
w systemie klasowo - lekcyjnym.
3. Godzina lekcyjna w klasach IV-VI trwa 45 minut,
4. W klasach I - III prowadzone są zajęcia zintegrowane a czas trwania poszczególnych zajęć ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć.
5. Niektóre zajęcia obowiązkowe np. zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze, nauka języków obcych, elementów informatyki i inne zajęcia nadobowiązkowe mogą być prowadzone poza systemem klasowo - lekcyjnym, w grupach oddziałowych a także za zgodą Dyrektora poza obiektem placówki.
§ 16
1. Dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w Szkole ze względu na czas pracy ich rodziców, opiekunów prawnych, organizację dojazdu do Zespołu lub inne okoliczności wymagające zapewnienia dzieciom opieki, Zespół organizuje świetlicę.
2. Świetlica jest pozalekcyjną formą wychowawczo - opiekuńczej działalności Zespołu.
3. Zasady funkcjonowania świetlicy określa regulamin.
§ 17
1. Zespół prowadzi bibliotekę, która jest pracownią służącą realizacji potrzeb
i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno - wychowawczych zespołu, doskonaleniu warsztatów pracy nauczyciela.
2. Z biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele, rodzice oraz inne osoby na zasadach określonych w regulaminie biblioteki.
3. Do zadań nauczyciela bibliotekarza należy w szczególności:
1) gromadzenie i udostępnianie księgozbioru,
2) rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabianie
i pogłębianie u uczniów nawyku czytania i uczenia się,
3) opracowanie regulaminu korzystania z biblioteki,
4) organizowanie konkursów czytelniczych,
5) przedstawianie Radzie Pedagogicznej informacji o stanie czytelnictwa poszczególnych klas.
§ 18
Do realizacji zadań statutowych Zespół zapewnia dzieciom możliwość korzystania z:
1) pomieszczeń do nauki z niezbędnym wyposażeniem,
2) sal zabaw dla dzieci przedszkolnych,
3) pomieszczeń biblioteki,
4) świetlicy szkolnej,
5) pracowni komputerowej,
6) sali gimnastycznej, boisk oraz urządzeń sportowych i rehabilitacyjnych,
7) pomieszczeń administracyjno - gospodarczych,
8) sali do gimnastyki korekcyjnej,
9) Izby Pamięci,
10) Skansenu Maszyn i Urządzeń Rolniczych.
Rozdział V
Nauczyciele i pracownicy Zespołu Edukacyjnego
§ 19
1. W Zespole zatrudnia się nauczycieli, pracowników administracji i obsługi.
2. Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników określają odrębne przepisy.
3. Zatrudniania nauczycieli i pracowników dokonuje Dyrektor.
§ 20
1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno - wychowawczą, opiekuńczą i jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci.
2. Do podstawowych zadań nauczyciela należy w szczególności:
1) realizacja programu kształcenia, wychowania i opieki w powierzonych przedmiotach klasach i zespołach,
2) wzbogacanie własnego warsztatu pracy przedmiotowej i wychowawczej,
3) wspieranie swoją postawą i działaniami pedagogicznymi rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności i zainteresowań,
4) bezstronne i obiektywne oraz sprawiedliwe ocenianie i traktowanie wszystkich dzieci,
5) informowanie rodziców uczniów, wychowawcy klasy, Dyrektora o wynikach dydaktyczno - wychowawczych,
6) prawidłowe i terminowe prowadzenie dokumentacji pedagogicznej,
7) nadzór nad bezpieczeństwem dzieci na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych,
8) dbanie o mienie Zespołu.
§ 21
Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności ustalenie zestawu programów nauczania dla danego oddziału oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb.
§ 22
1. Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca.
2. Do zadań nauczyciela wychowawcy należy w szczególności:
1) tworzenie warunków wspomagających rozwój dziecka, proces jego uczenia się oraz przygotowanie do życia w rodzinie i społeczeństwie,
2) podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie ewentualnych konfliktów w Zespole,
3) współdziałanie z nauczycielami uczącymi w jego klasie, uzgadniając z nimi
i koordynując ich działania wychowawcze wobec zespołu uczniowskiego,
4) współpracowanie z rodzicami dzieci w celu poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo - wychowawczych oraz włączenia rodziców w sprawy życia przedszkola i szkoły,
5) prawidłowe prowadzenie dokumentacji oddziału.
§ 23
W celu realizacji zadań, o których mowa w § 20 ust. 2 i § 22 ust. 2 Zespół organizuje w zależności od potrzeb spotkania klasowe z rodzicami oraz indywidualne konsultacje wychowawców klas i nauczycieli z rodzicami dzieci.
Rozdział VI
Dzieci przedszkolne i uczniowie szkoły
§ 24
1. Wychowanie przedszkolne obejmuje dzieci w wieku od 3 do 6 lat.
2. Dzieciom uczęszczającym do przedszkola zapewnia się bezpieczeństwo, ochronę przed przemocą, poszanowanie ich godności osobistej oraz życzliwe traktowanie.
3. Kryteria przyjęć do przedszkola:
1) przyjęć dokonuje Dyrektor Zespołu na podstawie złożonych przez rodziców wypełnionych kart zgłoszeń,
2) jeżeli liczba zgłoszonych dzieci przekracza liczbę miejsc, o przyjęciu decyduje Komisja Społeczna powołana przez organ prowadzący na wniosek Dyrektora Zespołu,
3) rekrutację do przedszkola prowadzi się co roku.
4. Dyrektor Zespołu może skreślić dziecko z przedszkola w przypadku:
1) braku opłaty rodziców za pobyt i wyżywienie dziecka za okres 2 miesięcy,
2) zachowania dziecka zagrażającego bezpieczeństwu innych dzieci.
§ 25
1. Obowiązek szkolny dziecka rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat.
2. Zapisów dzieci do szkoły dokonuje się z rocznym wyprzedzeniem. Do wypełnienia formalności zapisu dziecka zobowiązani są rodzice w terminie ustalonym przez Dyrektora Zespołu.
3. Do sześcioletniej szkoły podstawowej przyjmuje się:
1) z urzędu - dzieci zameldowane w obwodzie danej szkoły,
2) na prośbę rodziców - dzieci zamieszkałe poza obwodem danej szkoły, jeżeli w danej klasie są wolne miejsca.
Przyjęcie dziecka spoza obwodu wymaga zawiadomienia Dyrektora szkoły
w obwodzie, w którym dziecko mieszka.
§ 26
Uczeń ma prawo w szczególności do:
1) właściwie zagospodarowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny umysłowej,
2) opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę poszanowania jego godności,
3) swobody wyrażania myśli i przekonań w szczególności dotyczących życia szkoły a także światopoglądowych i religijnych, jeśli nie narusza tym dobra innych osób,
4) rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,
5) obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce,
6) korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki,
7) wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządu oraz zrzeszania się
w organizacjach działających w szkole,
8) uzyskania pomocy nauczyciela w nauce z przedmiotu przez niego nauczanego,
9) korzystania z poradnictwa psychologiczno - pedagogicznego.
§ 27
Uczeń ma obowiązek:
1) przestrzegania postanowień, zawartych w statucie Zespołu,
2) systematycznie i aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych i w życiu szkoły,
3) przestrzegać zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników Zespołu,
4) dbać o bezpieczeństwo i zdrowie własne i swoich kolegów,
5) dbać o wspólne dobro, ład i porządek w szkole, szanować sprzęt oraz wyposażenie klas i szkoły,
6) usprawiedliwiać każdą nieobecność w szkole.
§ 28
Za rzetelną naukę, wzorową postawę, wybitne osiągnięcia oraz za reprezentowanie Szkoły na zewnątrz uczeń może otrzymać następujące wyróżnienia i nagrody:
1) pochwałę wychowawcy wobec klasy,
2) pochwałę Dyrektora Zespołu wobec uczniów i nauczycieli,
3) list pochwalny do rodziców,
4) dyplom uznania,
5) nagrodę rzeczową,
6) świadectwo z wyróżnieniem - przyznawane uczniom klas IV - VI, którzy w wyniku klasyfikacji końcowo - rocznej uzyskali z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocenę zgodną z rozporządzeniem w sprawie klasyfikowania i promowania.
§ 29
1. Za nieprzestrzeganie statutu Zespołu, regulaminu uczniowskiego uczeń może być ukarany następującymi karami:
1) upomnieniem wychowawcy klasy,
2) upomnieniem lub naganą Dyrektora Zespołu
3) przeniesieniem do innej szkoły.
2. Dyrektor Zespołu może wystąpić do Lubuskiego Kuratora Oświaty z wnioskiem
o przeniesienie ucznia do innej szkoły w przypadku, gdy zmiana środowiska wychowawczego może korzystnie wpłynąć na postawę ucznia.
3. O przeniesienie ucznia do innej szkoły Dyrektor wnioskuje, gdy uczeń:
1) natarczywie łamie przepisy statutu, regulaminu szkolnego, otrzymał przewidziane kary, a stosowane środki zaradcze nie przynoszą pożądanych efektów,
2) zachowuje się w sposób demoralizujący bądź agresywny, zagrażający zdrowiu i życiu innych uczniów,
3) dopuszcza się innych czynów rażąco łamiących prawo.
4. Od nałożonej przez wychowawcę kary uczeń może w formie pisemnej odwołać się do Dyrektora Zespołu w terminie 2 dni od ukarania.
5. Dyrektor w porozumieniu z przewodniczącym samorządu szkolnego, a w szczególnych przypadkach z powołanym przez siebie przedstawicielem Rady Pedagogicznej rozpatruje odwołanie w ciągu 5 dni i może:
1) oddalić odwołanie podając pisemne uzasadnienie,
2) uchylić karę,
3) zawiesić warunkowo wykonanie kary.
6. Od decyzji podjętej przez Dyrektora Zespołu nie przysługuje odwołanie.
Rozdział VII
Postanowienia końcowe
§ 30
Zespół Edukacyjny używa następujących pieczęci urzędowych:
1) Zespół Edukacyjny
w Podmoklach Małych
66-110 Babimost, Podmokle Małe 30
NIP 9730827372
2) Zespół Edukacyjny
w Podmoklach Małych
Szkoła Podstawowa
im. Franciszka Sarnowskiego
w Podmoklach Małych
66-110 Babimost, Podmokle Małe 30
3) Zespół Edukacyjny
w Podmoklach Małych
Przedszkole Publiczne
w Podmoklach Wielkich
66-110 Babimost, Podmokle Małe 30
§ 31
Zespół (Przedszkole, Szkoła) mogą posiadać imię, własny sztandar, godło oraz ceremoniał szkolny.
§ 32
1. Zespół Edukacyjny prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Zasady prowadzenia gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.
§ 33
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Krzysztof Małycha----