Szkolny Program Wychowawczy Szkoły Podstawowej w Podmoklach Małych
Obejmuje w szczególności: - Powinności wychowawcze będące wymiarem pracy edukacyjnej każdego nauczyciela określane w ramach zadań ogólnych szkoły. - Powinności i treści wychowawcze właściwe dla poszczególnych zajęć edukacyjnych. - Powinności wychowawców klasowych. - Wychowawcze treści zawarte w Statucie i Regulaminie Szkolnym. - Harmonogram działań doraźnych i okolicznościowych. - Istniejące i tworzone zwyczaje i obyczaje szkolne. - Zasady współpracy wychowawczej z rodzicami. - Cele wychowawcze samorządu uczniowskiego.
W opracowaniu wykorzystano podstawę prawną: Konstytucję RP (Dz. U. Nr 78, poz. 483), Ustawy o Systemie Oświaty (Dz. U. z 1997 r Nr 67 poz. 329 z 1996 r., Dz. U. Nr 106 póz. 469 z 1997, Dz. U. Nr 28 póz. 153 i Dz. U. Nr 28 póz. 153 i Nr 141 póz. 643 z 1998 r., Dz. U. Nr 117 poz.759 z 1999 r.
ZADANIA OGÓLNE SZKOŁY Podstawowym zadaniem szkoły jest wspieranie wszechstronnego rozwoju osobowego ucznia w wymiarze: intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym i duchowym, ukierunkowanie na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna w świecie. Priorytetem wychowawczym jest uczenie samodzielności, odpowiedzialności za siebie i za innych, szacunku wobec drugiego człowieka. Rzetelna, sumienna i uczciwa praca nauczyciela z uczniem ma doprowadzić ucznia do odnalezienia własnego miejsca w świecie, przygotowanie do życia w rodzinie, społeczności lokalnej i w państwie. Przez działanie wychowawcze chcemy kształtować postawy patriotyczne i rozbudzić świadomość dziedzictwa kulturowego. Istotnym zagadnieniem jest zapewnienie uczniom bezpieczeństwa na terenie szkoły i tworzenie atmosfery dialogu i klimatu zaufania. POWINNOŚCI I TREŚCI WYCHOWAWCZE I. Etap edukacyjny. W pierwszym etapie edukacyjnym przekazuje się uczniom zintegrowany system wiedzy, umiejętności i postaw. W tym etapie przyjmuje się jako główny cel rozwijanie dziecka jako osoby (jaki jestem, jaki chcę być) oraz tworzenia przez nie własnego obrazu świata w kontaktach z innymi osobami, z otoczeniem i w relacjach na formy i warunki nauczania. Praca wychowawcza na tym etapie przebiegać będzie wokół następujących treści: - ja i moja rodzina, - prawa i obowiązki członków rodziny, - starsze pokolenie w mojej rodzinie, - dom rodzinny pierwszym wzorcem tworzenia więzi i postaw, - powinności rodzica wobec ucznia w młodszym wieku szkolnym z zaakcentowaniem miłości, - miejsce ucznia w klasie i w szkole (poszanowanie mienia, stosunek do nauczyciela i pracowników szkoły, napiętnowanie agresywnych zachowań, wandalizm), - uaktywnienie pracy z samorządem klasowym. II. Etap edukacyjny. W drugim etapie edukacyjnym celem jest ukształtowanie u ucznia poczucia własnej tożsamości oraz przygotowanie do kreowania swojego przyszłego życia i dokonywania zasadniczych wyborów moralnych. Realizacja zadań odbywać się będzie w oparciu o następujące treści: - rodzina w której żyję, - współczesne zagrożenie wobec rodziny, - mój dialog z członkami rodziny, - moje wyobrażenie o rodzinie, - łańcuch pokoleń-relacje(dziadkowie, rodzice dzieci), - istoty dorosłości i jej pozory, - subkultury młodzieżowe, - ochrona przed negatywnym wpływem mediów i sekt, - profilaktyka uzależnień, - przeciwdziałanie agresji nieletnich. Wszelkie działania wychowawcze szkoły wspomaga Komisja Opiekuńczo-Wychowawcza. POWINNOŚCI WYCHOWAWCÓW KLAS Nauczyciele wychowawcy winni dążyć do wszechstronnego rozwoju ucznia z uwzględnieniem jego indywidualności i podmiotowości. Punktem centralnym staje się jakość, integralne podejście do ucznia w perspektywie własnej drogi życiowej. Fundamentalną działalnością edukacyjną nauczycieli jest zintegrowanie trzech sfer oddziaływania na ucznia: nauczanie, kształtowanie umiejętności i wychowanie. Dla zapewnienia pełnego rozwoju nauczyciele powinni stać się dla uczniów przewodnikami, doradcami i mistrzami. Każdy nauczyciel tworzy swój program wychowawczy uwzględniając specyfikę zespołu klasowego. HARMONOGRAM DZIAŁAŃ DORAŹNYCH I OKOLICZNOŚCIOWYCH Uczniowie korzy stają z możliwych do wyboru form zajęć pozalekcyjnych. Wybór zajęć zależy od decyzji dziecka podejmowanych na podstawie zainteresowań i predyspozycji. Rolą nauczyciela jest budzenie zainteresowań, wspomaganie i współdziałanie z uczniem. Dla uczniów zdolnych tworzy się warunki do poszerzania wiedzy w konkursach, olimpiadach oraz przez koła przedmiotowe, kółka zainteresowań i pracę indywidualną. W zespołach klasowych organizuje się ciekawe formy zajęć np. inscenizacje, drama, zabawy integracyjne, wycieczki dydaktyczne i rekreacyjne. W pierwszym etapie edukacyjnym program wycieczek obejmować powinien poznanie "Regonu Kozła" i Ziemi Lubuskiej. W drugim etapie edukacyjnym wycieczki odbywać się będą wg regulaminu oraz oczekiwań dzieci i rodziców. ZWYCZAJE, OBYCZAJE, UROCZYSTOŚCI I IMPREZY SZKOLNE Społeczność szkolna kultywuje obrzędy i tradycje wypracowane na przestrzeni lat. Jednocześnie w oparciu o własne pomysły stara się wzbogacać istniejące i tworzyć nowe zwyczaje. Należą do nich: - ślubowanie pierwszych klas, - Dzień Edukacji Narodowej, - Rocznica Niepodległości Polski, - wieczór wróżb, - Mikołajki w szkole, - spotkania wigilijne i noworoczne, - bale karnawałowe, - obchody "Pierwszego dnia wiosny" i "Pożegnanie lata", - rekolekcje wielkopostne, - Obchody Dnia Ziemi i "Sprzątanie świata", - Święto Konstytucji 3 Maja, - obchody Dnia Dziecka, - cykliczny udział w koncertach Filharmonii, - obchody Dnia Sportu, - udział w obchodach "Dni Babimostu", - szkolny festiwal piosenki, - "zielona szkoła", - uroczyste pożegnanie uczniów klasy szóstej. WSPÓŁPRACA WYCHOWAWCZA Z RODZICAMI Mając na uwadze spójność oddziaływań wychowawczych dom -szkoła, akcentuje się wzajemne budowanie autorytetów rodzic-nauczyciel. Dla zapewnienia dobrego przepływu informacji o uczniu planuje się: l . Wprowadzenie dyżuru pedagogicznego. 2. Organizowanie zebrań klasowych. 3. Prowadzenie cykli spotkań tematycznych dotyczących zagadnień wychowawczych. 4. Organizowanie lekcji otwartych (za zgodą nauczyciela). W ramach oddziaływań wychowawczych dąży się do włączenia rodziców w organizowanie imprez klasowych i szkolnych oraz czynny w nich udział. Ponadto zakłada się współudział rodziców w organizowaniu i prowadzeniu wybranych zajęć edukacyjnych (w ramach posiadanych kompetencji i możliwości) oraz tworzeniu klaso-pracowni. W szkole funkcjonuje Rada Rodziców, która współdecyduje w istotnych dla szkoły kwestiach. CELE WYCHOWAWCZE SZKOLNEGO SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO Celem samorządu jest: l. Uczestnictwo uczniów w samodzielnym rozwiązywaniu własnych problemów oraz partnerstwo w stosunkach uczniów z nauczycielami w realizacji celów wychowawczych szkoły. 2. Rozwijanie demokratycznych form współżycia w oparciu o zasady solidarności, tolerancji i sprawiedliwości. 3. Kształtowanie poczucia odpowiedzialności i umiejętności zespołowego działania. WSPÓŁPRACA WYCHOWAWCZA SZKOŁY Szkoła współpracuje z Samorządem Gminy, a w szczególności: l. Gminną Komisją ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w zakresie rozpoznawania i wspomagania rodzin patologicznych, pomoc tym uczniom i profilaktyka prowadzona przez organizowanie spotkań i szkoleń dla uczniów i nauczycieli. 2. Opieką Społeczną-w zakresie dożywiania i zgłaszania rodzin potrzebujących pomocy. 3. Organizacjami społecznymi działającymi na terenie wsi-Rada Sołecka, Koło Gospodyń Wiejskich, OSP, Klub Sportowy-wspólne organizowanie imprez o charakterze integracyjnym, sportowym i rekreacyjnym. 4. Komisariatem Policji w Babimoście-w celu wspólnemu działaniu prewencyjnemu. 5. 0KSiR w Babimoście-w celu wspólnego organizowania imprez sportowo-kulturalnych. 6. Szkołą Podstawową w Babimoście i Nowym Kramsku oraz Gimnazjum w Babimoście-cykl imprez o charakterze integracyjnym i sportowo-kulturalnym. 7. Nadleśnictwem Babimost-wspólne spotkania dotyczące edukacji ekologicznej. 8. Zakładem Energetycznym w Zielonej Górze-spotkania dotyczące bezpieczeństwa w szkole i w domu.
|