Poniedziałek 25 Listopada 2024
Imieniny: Katarzyna, Erazm, Klemens

   

Aktualności i ogłoszenia

Menu
Strona główna
Aktualności i ogłoszenia
Podmokle Małe
Zespół dziś
Historia szkoły
Nasz patron
Izba Pamięci
Organy zespołu
Prawo i dokumenty zespołu
Szkoła partnerska
Zajęcia pozalekcyjne i koła zainteresowań
Szkolne wiadomości
Dotacje na projekty rozwojowe
75-lecie szkoły
Galeria 2003/04
Publikacje uczniów
Przyjaciele szkoły
Tak o nas piszą !!!
Przydatne linki
Podmoklański Instytut Naukowy
Kontakt
Stowarzyszenie Przyjaźni Podmoklom
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Z Małej Szkoły w Wielki Świat
Szkoła w ruchu
Szkoła współpracy
Ważne dokumenty, rekrutacja

Przedszkole 
Rekrutacja 
Prawa dziecka

Szkoła w ruchu

Szkoła współpracy

Podmoklański Instytut Naukowy

plakat 120.jpg - 12.95 KB

Galeria 2004/05/06/07

Szkoła partnerska


im. Rosy Luxemburg
w Neuruppin

Dotacje na projekty

msws_m.jpg - 3.00 KB
.
 
logoprow.jpg - 4,92 KB
 
Recykling


Konkurs Grantowy

Galeria










Kalendarz
Listopad 2024
P W Ś C P S N
282930311 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1
Pogoda
Dane niedostepne

 

 

 


    - Strona główna arrow Prawo i dokumenty zespołu arrow Program wychowawczy

Program wychowawczy PDF Drukuj Email


Szkolny Program Wychowawczy
Szkoły Podstawowej w Podmoklach Małych


Obejmuje w szczególności:
- Powinności wychowawcze będące wymiarem pracy edukacyjnej każdego nauczyciela określane w ramach zadań ogólnych szkoły.
- Powinności i treści wychowawcze właściwe dla poszczególnych zajęć edukacyjnych.
- Powinności wychowawców klasowych.
- Wychowawcze treści zawarte w Statucie i Regulaminie Szkolnym.
- Harmonogram działań doraźnych i okolicznościowych.
- Istniejące i tworzone zwyczaje i obyczaje szkolne.
- Zasady współpracy wychowawczej z rodzicami.
- Cele wychowawcze samorządu uczniowskiego.


W opracowaniu wykorzystano podstawę prawną: Konstytucję RP (Dz. U. Nr 78, poz. 483), Ustawy o Systemie Oświaty (Dz. U. z 1997 r Nr 67 poz. 329 z 1996 r., Dz. U. Nr 106 póz. 469 z 1997, Dz. U. Nr 28 póz. 153 i Dz. U. Nr 28 póz. 153 i Nr 141 póz. 643 z 1998 r., Dz. U. Nr 117 poz.759 z 1999 r.

ZADANIA OGÓLNE SZKOŁY

Podstawowym zadaniem szkoły jest wspieranie wszechstronnego rozwoju osobowego ucznia w wymiarze: intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym i duchowym, ukierunkowanie na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna w świecie.
Priorytetem wychowawczym jest uczenie samodzielności, odpowiedzialności za siebie i za innych, szacunku wobec drugiego człowieka.
Rzetelna, sumienna i uczciwa praca nauczyciela z uczniem ma doprowadzić ucznia do odnalezienia własnego miejsca w świecie, przygotowanie do życia w rodzinie, społeczności lokalnej i w państwie.
Przez działanie wychowawcze chcemy kształtować postawy patriotyczne i rozbudzić świadomość dziedzictwa kulturowego.
Istotnym zagadnieniem jest zapewnienie uczniom bezpieczeństwa na terenie szkoły i tworzenie atmosfery dialogu i klimatu zaufania.

POWINNOŚCI I TREŚCI WYCHOWAWCZE

I. Etap edukacyjny.
W pierwszym etapie edukacyjnym przekazuje się uczniom zintegrowany system wiedzy, umiejętności i postaw.
W tym etapie przyjmuje się jako główny cel rozwijanie dziecka jako osoby (jaki jestem, jaki chcę być) oraz tworzenia przez nie własnego obrazu świata w kontaktach z innymi osobami, z otoczeniem i w relacjach na formy i warunki nauczania.
Praca wychowawcza na tym etapie przebiegać będzie wokół następujących treści:
- ja i moja rodzina,
- prawa i obowiązki członków rodziny,
- starsze pokolenie w mojej rodzinie,
- dom rodzinny pierwszym wzorcem tworzenia więzi i postaw,
- powinności rodzica wobec ucznia w młodszym wieku szkolnym z zaakcentowaniem miłości,
- miejsce ucznia w klasie i w szkole (poszanowanie mienia, stosunek do nauczyciela i pracowników szkoły, napiętnowanie agresywnych zachowań, wandalizm),
- uaktywnienie pracy z samorządem klasowym.

II. Etap edukacyjny.
W drugim etapie edukacyjnym celem jest ukształtowanie u ucznia poczucia własnej tożsamości oraz przygotowanie do kreowania swojego przyszłego życia i dokonywania zasadniczych wyborów moralnych.
Realizacja zadań odbywać się będzie w oparciu o następujące treści:
- rodzina w której żyję,
- współczesne zagrożenie wobec rodziny,
- mój dialog z członkami rodziny,
- moje wyobrażenie o rodzinie,
- łańcuch pokoleń-relacje(dziadkowie, rodzice dzieci),
- istoty dorosłości i jej pozory,
- subkultury młodzieżowe,
- ochrona przed negatywnym wpływem mediów i sekt,
- profilaktyka uzależnień,
- przeciwdziałanie agresji nieletnich. Wszelkie działania wychowawcze szkoły wspomaga
Komisja Opiekuńczo-Wychowawcza.

POWINNOŚCI WYCHOWAWCÓW KLAS

Nauczyciele wychowawcy winni dążyć do wszechstronnego rozwoju ucznia z uwzględnieniem jego indywidualności i podmiotowości.
Punktem centralnym staje się jakość, integralne podejście do ucznia w perspektywie własnej drogi życiowej. Fundamentalną działalnością edukacyjną nauczycieli jest zintegrowanie trzech sfer oddziaływania na ucznia: nauczanie, kształtowanie umiejętności i wychowanie.
Dla zapewnienia pełnego rozwoju nauczyciele powinni stać się dla uczniów przewodnikami, doradcami i mistrzami.
Każdy nauczyciel tworzy swój program wychowawczy uwzględniając specyfikę zespołu klasowego.

HARMONOGRAM DZIAŁAŃ DORAŹNYCH I OKOLICZNOŚCIOWYCH

Uczniowie korzy stają z możliwych do wyboru form zajęć pozalekcyjnych. Wybór zajęć zależy od decyzji dziecka podejmowanych na podstawie zainteresowań i predyspozycji. Rolą nauczyciela jest budzenie zainteresowań, wspomaganie i współdziałanie z uczniem. Dla uczniów zdolnych tworzy się warunki do poszerzania wiedzy w konkursach, olimpiadach oraz przez koła przedmiotowe, kółka zainteresowań i pracę indywidualną.
W zespołach klasowych organizuje się ciekawe formy zajęć np. inscenizacje, drama, zabawy integracyjne, wycieczki dydaktyczne i rekreacyjne.
W pierwszym etapie edukacyjnym program wycieczek obejmować powinien poznanie "Regonu Kozła" i Ziemi Lubuskiej.
W drugim etapie edukacyjnym wycieczki odbywać się będą wg regulaminu oraz oczekiwań dzieci i rodziców.

ZWYCZAJE, OBYCZAJE, UROCZYSTOŚCI I IMPREZY SZKOLNE

Społeczność szkolna kultywuje obrzędy i tradycje wypracowane na przestrzeni lat. Jednocześnie w oparciu o własne pomysły stara się wzbogacać istniejące i tworzyć nowe zwyczaje.
Należą do nich:
- ślubowanie pierwszych klas,
- Dzień Edukacji Narodowej,
- Rocznica Niepodległości Polski,
- wieczór wróżb,
- Mikołajki w szkole,
- spotkania wigilijne i noworoczne,
- bale karnawałowe,
- obchody "Pierwszego dnia wiosny" i "Pożegnanie lata",
- rekolekcje wielkopostne,
- Obchody Dnia Ziemi i "Sprzątanie świata",
- Święto Konstytucji 3 Maja,
- obchody Dnia Dziecka,
- cykliczny udział w koncertach Filharmonii,
- obchody Dnia Sportu,
- udział w obchodach "Dni Babimostu",
- szkolny festiwal piosenki,
- "zielona szkoła",
- uroczyste pożegnanie uczniów klasy szóstej.

WSPÓŁPRACA WYCHOWAWCZA Z RODZICAMI

Mając na uwadze spójność oddziaływań wychowawczych dom -szkoła, akcentuje się wzajemne budowanie autorytetów rodzic-nauczyciel.
Dla zapewnienia dobrego przepływu informacji o uczniu planuje się:

l . Wprowadzenie dyżuru pedagogicznego.
2. Organizowanie zebrań klasowych.
3. Prowadzenie cykli spotkań tematycznych dotyczących zagadnień wychowawczych.
4. Organizowanie lekcji otwartych (za zgodą nauczyciela).

 W ramach oddziaływań wychowawczych dąży się do włączenia rodziców w organizowanie imprez klasowych i szkolnych oraz czynny w nich udział. Ponadto zakłada się współudział rodziców w organizowaniu i prowadzeniu wybranych zajęć edukacyjnych (w ramach posiadanych kompetencji i możliwości) oraz tworzeniu klaso-pracowni.
W szkole funkcjonuje Rada Rodziców, która współdecyduje w istotnych dla szkoły kwestiach.

CELE WYCHOWAWCZE SZKOLNEGO SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO

Celem samorządu jest:
l. Uczestnictwo uczniów w samodzielnym rozwiązywaniu własnych problemów oraz
partnerstwo w stosunkach uczniów z nauczycielami w realizacji celów wychowawczych
szkoły.
2. Rozwijanie demokratycznych form współżycia w oparciu o zasady solidarności, tolerancji i
sprawiedliwości.
3. Kształtowanie poczucia odpowiedzialności i umiejętności zespołowego działania.

WSPÓŁPRACA WYCHOWAWCZA SZKOŁY

Szkoła współpracuje z Samorządem Gminy, a w szczególności:
l. Gminną Komisją ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w zakresie rozpoznawania i
wspomagania rodzin patologicznych, pomoc tym uczniom i profilaktyka prowadzona przez
organizowanie spotkań i szkoleń dla uczniów i nauczycieli.
2. Opieką Społeczną-w zakresie dożywiania i zgłaszania rodzin potrzebujących pomocy.
3. Organizacjami społecznymi działającymi na terenie wsi-Rada Sołecka, Koło Gospodyń
Wiejskich, OSP, Klub Sportowy-wspólne organizowanie imprez o charakterze integracyjnym,
sportowym i rekreacyjnym.
4. Komisariatem Policji w Babimoście-w celu wspólnemu działaniu prewencyjnemu.
5. 0KSiR w Babimoście-w celu wspólnego organizowania imprez sportowo-kulturalnych.
6. Szkołą Podstawową w Babimoście i Nowym Kramsku oraz Gimnazjum w Babimoście-cykl
imprez o charakterze integracyjnym i sportowo-kulturalnym.
7. Nadleśnictwem Babimost-wspólne spotkania dotyczące edukacji ekologicznej.
8. Zakładem Energetycznym w Zielonej Górze-spotkania dotyczące bezpieczeństwa w szkole i
w domu.